منوی دسته بندی

نقد و بررسی گوشی شیائومی Redmi 13C (مزایا و معایب + مقایسه)

نقد و بررسی شیائومی 13C

در چند سال اخیر، با افزایش قیمت گوشی‌های میان‌رده و پرچمدار برندهای مختلف، بیشتر مردم به سمت خرید گوشی‌های اقتصادی نظیر شیائومی Redmi 13C رفته اند و بیشتر به دنبال کمترین هزینه برای خرید یک گوشی خوب هستند. از این رو بعصی از کمپانی ها به دنبال تولید گوشی هایی با شکل و ظاهر گوشی های پرچمدار و تاحدودی با همان کیفیت اما قیمتی به مراتب بسیار ارزان تر هستند در اینجا دو نوع گوشی وارد بازی می‌شوند که می‌توانند هر یک برگ برنده خود را داشته باشند.

نقد و بررسی شیائومی Redmi 13C

اولی گوشی های پایین رده با ظاهری بسیار زیبا و امکانات حداقلی خوب، دومی گوشی های میان رده با امکانات و جزئیات و صد البته قیمت بیشتر!! در ادامه با مقاله نقد و بررسی گوشی شیائومی Redmi 13C از موبونقد با ما همراه باشید تا به معرفی مزایا و معایب گوشی Redmi 13C بپردازیم.

نگاه کلی به شیائومی Redmi 13C

این گوشی‌ها، بر خلاف باور، عملکرد بدی ندارند و برای استفاده‌های عمومی مردم و کارکرد های معمولی به غیر از بازی کاملا جوابگو نیاز کاربر هستند شرکت مشهور شیائومی، یکی از شرکت‌هایی است که برای فروش بیشتر محصولات خود، گوشی‌های اقتصادی زیادی را تولید و روانه بازار کرده است که قیمت و امکانات مناسب و قابل قبولی دارند. گوشی تازه‌ وارد و اقتصادی شیائومی با نام Redmi 13C اخیراً وارد بازار ایران شده و احتمالاً قرار است شاهد یک رقابت جدی بین این مدل و گوشی‌های اقتصادی سامسونگ نظیر A14 باشیم! در ادامه، با بررسی گوشی شیائومی Redmi 13C همراه موبونقد باشید تا به نقد و بررسی گوشی شیائومی Redmi 13C و مقایسه با سایر رقبا بپردازیم.

نگاه کلی به طراحی شیائومی Redmi 13C

بررسی گوشی شیائومی 13C از نظر طراحی

گوشی اقتصادی شیائومی Redmi 13C دارای بدنه پشتی و فریم ساخته شده از پلاستیک سخت است و پنل جلویی آن از جنس شیشه است. این ترکیب در بیشتر گوشی‌های اقتصادی بازار دیده می‌شود. جزیره دوربین آن براق‌تر از بدنه است و از لحاظ ظاهری شبیه به گوشی‌های سری نوت ردمی شده است.

این گوشی تا حدودی به گوشی‌های میان‌رده شباهت بیشتری دارد تا به گوشی‌های اقتصادی. جای لک و اثر انگشت به راحتی روی بدنه و لنز دوربین باقی می‌ماند، اما اونقدر لیز نیست که از دستتان بیفتد. کیفیت ساخت بدنه با توجه به قیمت اقتصادی این گوشی در حد قابل قبول است و حتی فراتر از آن است، اما اگر روی کثیف شدن گوشی خیلی حساس هستید، یک قاب محکم و شیک بخرید تا از شر لکه و خط خش راحت شوید و گوشی هم در صورت ضربه آسیب نبیند.

بررسی گوشی شیائومی 13C از نظر طراحی

طراحی دوربین ها

جزیره دوربین گوشی دو دایره جدا هستند که دو تا دوربین اصلی واید و ماکرو و یک لنز کمکی را در خودشان جای داده‌اند که کمی از بدنه گوشی بیرون آمده اند که این روزه در اکثر گوشی های هوشمند این بیرون زدگی لنز دوربین دیده می‌شود پس نمی‌توان ایرادی به طراحی گوشی گرفت. فلش LED در کنار دوربین‌های جزیره گوشی قرار دارد که موجب زیبایی ماژول دوربین این گوشی نیز شده.

بررسی طراحی دوربین های Redmi 13C شیائومی

طراحی بدنه Redmi 13C

در بخش سمت راست بدنه دکمه‌های تنظیم صدا و کلید پاور هستند که کاربری دو منظوره دارند و اسکنر اثر انگشت هم روی این کلید تعبیه شده و دیگر از حسگر روی قسمت پشتی خبری نیست. وزن حدودی دستگاه هم 192 گرم اعلام شده که برای یک گوشی اب ظرفیت باتری 5000 میلی‌آمپر و صفحه نمایش 6.7 اینچی، وزن نرمالی به حساب می‌آید.

در بخش سمت چپ بدنه گوشی، خشاب سیم کارت قرار دارد که از دو سیم کارت و یک کارت حافظه جانبی به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. در قسمت بالایی گوشی جک ۳/۵ میلی‌متری صدا و در قسمت پایینی گوشی میکروفون، اسپیکر و پورت تایپ سی قرار داده شده‌اند، که همگی آنها در بهترین حالت و بیشترین کیفیت در کنار هم قرار داده شده اند؛ البته که نباید طراحی ردمی 13 سی را با گوشی های بالارده و پرچم‌دار مقایسه کرد، در حد و اندازه یک گوشی پایین رده و اقتصادی می‌توان نمره بسیار خوبی به طراحی این گوشی داد.

طراحی بدنه Redmi 13C

بررسی Redmi 13C از نظر دوربین

گوشی میان رده ردمی 13C دارای یک دوربین واید 50 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، یک دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی و یک سنسور کمکی 0.08 مگاپیکسلی است. با کمک فلش قوی این دستگاه، امکان ثبت عکس‌های با کیفیت تر فراهم شده. علاوه بر این، ماژول اصلی دوربین ای گوشی قابلیت فیلم‌برداری 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه را داراست؛ اگر در محیط با نور مناسب باشید، می‌توانید فیلم‌های خوب و با کیفیتی را با آن ضبط کنید که از کیفیت صدای خوبی هم برخوردارند.

بررسی Redmi 13C از نظر دوربین

دوربین اصلی ردمی 13C

در حالت پیش‌فرض دوربین اصلی این گوشی، تصاویر را با کیفیت 12.5 مگاپیکسل ذخیره می‌کند. این تصاویر، دارای کنتراست و نوردهی مناسبی هستند و رنگ‌ها طبیعی دیده می‌شوند اما در این حالت، جزئیات تصویر دقت کمتری دارد؛ با افزایش کیفیت و مگاپیکسل دوربین به 50 مگاپیکسل، جزئیات و دقت عکس‌برداری بالاتر می‌رود، اما پیکسل‌های تصاویر تیز می‌شوند و اندکی نویز روی عکس ها می‌افتد.

دوربین اصلی ردمی 13C

کیفیت عکس‌برداری پرتره 13C

ردمی 13C شیائومی فاقد دوربین جدا برای عکس‌برداری پرتره است و باید برای گرفتن عکس های پرتره به دوربین اصلی یا همان Wide اکتفا کنید با این حال کیفیت عکس های پرتره گرفته شده با دوربین اصلی رای کننده و در حد و اندازه یک گوشی میان رده هستند.

بررسی دوربین سلفی Redmi 13C

دوربین سلفی شیائومی Redmi 13C دارای یک لنز 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 است که امکان فیلم‌برداری با کیفیت 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه را داراست. از طرف دیگر، داینامیک رنج و کنتراست مناسبی دارد؛ عکس‌برداری با دوربین سلفی کیفیت خوبی دارد و رنگ پوست و محیط به خوبی نشان داده می‌شوند.

بررسی دوربین سلفی Redmi 13C

فیلم‌برداری دوربین شیائومی 13C

از آنجایی که قیمت حدودی شیائومی Redmin 13C در بازار ایران حدود 5 میلیون تومان است نباید توقع خاصی از حالت شب دوربین این گوشی داشت؛ طبق انتظار ها دوربین اصلی این گوشی برای فیلم‌برداری و عکس‌برداری در شب، اصلاً راضی‌کننده نیست و به زبان ساده باید بی‌خیال عکس برداری در شب با این گوشی شوید. کیفیت و کارایی دوربین‌های اصلی و سلفی در حد یک گوشی اقتصادی و میان رده است که کارتان راه بیافتد.

به طور کلی از مزایای دوربین این گوشی می‌توان به کیفیت رنگ و داینامیک رنج بسیار خوب ردمی 13C اشاره کرد و از نقاط ضعف می‌توان به حالت شب بسار ضعیف و کاهش جزییات چشم‌گیر عکاسی در حالت 50 مگاپیکسلی اشاره کرد.

فیلم‌برداری دوربین شیائومی 13C

صفحه نمایش شیائومی Redmi 13C

نمایشگر گوشی شیائومی Redmi 13C، شامل یک پنل 6.74 اینچی IPS LCD با رزولوشن تصویر 720 در 1600 پیکسل است که نرخ نوسازی 90 هرتز را به شما می‌دهد. در مقایسه با گوشی‌های اقتصادی بازار و مدل‌های قبلی ردمی، بیشترین نرخ نوسازی را دارد که ارزش خرید این گوشی را بالاتر می‌برد.

صفحه نمایش شیائومی Redmi 13C

نمایشگر این گوشی در پخش تصاویر و ویدیو کیفیت خوبی دارد، اما به دلیل روشنایی پایین 450 نیتی آن، برای استفاده زیر نور مستقیم خورشید و محیط‌های باز چندان مناسب نیست و کارایی و خوانایی جزئیات تصاویر به شدت چشم‌گیری کاهش میابد. از طرف دیگر، به دلیل استفاده از پنل نمایشگر LCD، در شیائومی 13C، شاهد زاویه دید محدودی هستیم و در محیط‌های باز و زیر نور خورشید، کمی استفاده از گوشی سخت خواهد بود.

مقاومت صفحه نمایش ردمی 13C شیائومی

برای محافظت از نمایشگر گوشی ردمی 13C، یک لایه گوریلا گلس به کار رفته که مقاومت مناسبی دارد و در برابر خط و خش و ضربه از گوشی تا حدودی محافظت می‌کند. با در نظر گرفتن قیمت بین 100 تا 150 دلاری گوشی و اقتصادی بودن آن، نمی‌شود ایراد خاصی از محافظت صفحه نمایش این گوشی گرفت؛ با این حال، می‌توانست یکم بهتر باشد و به جای رزولوشن 720، از یک پنل با رزولوشن 1080 استفاده کند.

مقاومت صفحه نمایش ردمی 13C شیائومی

پردازنده و نرم افزار Xiaomi 13C

در گوشی شیائومی Redmi 13C، از تراشه ارزان و اقتصادی Helio G85 مدیاتک با معماری 12 نانومتری استفاده شده است. این تراشه دارای 8 هسته پردازشی شامل هسته Cortex-A75 با فرکانس 2 گیگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز هست و در کنار پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2، به عنوان قلب تپنده این گوشی بخش پردازشی را هدایت می‌کند. به عنوان یک گوشی اقتصادی از شیائومی، انتظار می‌رفت پردازنده بهتری در این گوشی استفاده شود اما در این زمینه شیائومی خساست به خرج داده و پردازنده ارزان قیمت تری در این گوشی به‌کار برده تا قیمت تمام شده آن کمتر شود.

پردازنده و نرم افزار Xiaomi 13C

رابط کاربری Xiaomi Redmi 13C

گوشی اقتصادی Redmi 13C شیائومی، با نسخه اندروید ۱۳ و رابط کاربری شیائومی MIUI 14 به بازار عرضه شده است. در مقایسه با گوشی‌های سری پوکو، باگ نرم‌افزاری کمتری دارد و عملکرد روان و کاربری جذابی دارد. این گوشی تازه معرفی شده است و احتمالاً در لیست کاندیدای دریافت رابط جدید شیائومی یعنی Hyper OS قرار دارد. در صورت انتشار آپدیت، می‌توانید این بروزرسانی را دریافت کنید. البته این خبر هنوز تایید نشده است و باید دید سیاست شیائومی در عرضه سیستم عامل جدید خود برای میان رده هایش به چه صورت خواهد بود.

رابط کاربری Xiaomi Redmi 13C Miui 14

باتری و اسپیکر شیائومی Redmi 13C

باتری گوشی شیائومی Redmi 13C، یک باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی‌آمپر ساعت است که با فست شارژ 18 واتی شارژ می‌شود و عملکرد مناسبی دارد. بر اساس بررسی‌های مختلف روی عملکرد شارژدهی این گوشی؛ باتری ردمی 13C عملکرد مناسبی در تمامی بخش‌های آماده به کار، تماس، وبگردی، بازی و تماشای ویدیو دارد به طوری که دوام باتری در حالت آماده به کار بیشتر از 145 ساعت است که حدود 45 ساعت برای مکالمه، 11 ساعت در حالت وبگردی، 15 ساعت برای تماشای ویدیو و تا 6 ساعت برای انجام بازی‌های موبایلی معمولی و نیمه سنگین شما را همراهی می‌کند.

باتری و اسپیکر شیائومی Redmi 13C

از نظر شارژدهی، این گوشی به عنوان یک دستگاه اقتصادی واقعاً ارزشمند است و عمر طولانی باتری و عملکرد مناسبی دارد که در استفاده‌های معمولی و حتی رو به سنگین تا بیشتر از یک روز هم می‌توان روی باتری این گوشی حساب کرد.

تست اسپیکر شیائومی 13C

گوشی Redmi 13C شیائومی، مانند سایر گوشی‌های هم قیمت خود، یک جک 3.5 میلی‌متری صدا را در بالای گوشی دارد که می‌توانید از یک هندزفری یا هدفون سیم‌دار برای مکالمه و پخش موسیقی استفاده کنید. در سمت پایین گوشی، فقط یک اسپیکر گذاشته شده است که بلندی صدا و کیفیت مناسبی دارد اما طبیعتا استریو نیست و با توجه به قیمت، انتظار زیادی نمی‌توان از اسپیک این گوشی داشت اما نیاز کاربر را به خوبی رفع می‌کند.

تست اسپیکر شیائومی 13C

جمع بندی

در بازه قیمتی این گوشی که حدود قیمت 5 تا 6 میلیون تومان هست، قطعا رقبایی از سامسونگ و حتی از خود برند شیائومی هستند که کار را برای تازه نفس شیائومی یعنی ردمی 13 سی سخت می‌کنند. گوشی هایی نظیر Note 12 شیائومی و A05S سامسونگ (برای مشاهده نقد و بررسی گوشی سامسونگ A05s کلیک کنید) یا حتی Galaxy A14 سامسونگ در بازار با همین قیمت به فروش می‌روند که به نظر انتخاب بهتری در این بازه قیمتی (البته کمی گران تر) به حساب می‌آیند.

جمع بندی بررسی شیائومی Redmi 13C

حال انتخاب با شماست! کدام قسمت در گوشی برای شما اهمیت بیشتری دارد که در این گوشی به آن بی توجهی شده؟!

سینا گلزاده وب‌سایت
من و دوستانم در این سایت به بررسی صادقانه انواع گوشی، لوازم جانبی، لپ تاپ و... می پردازیم و تجربه چندین سالمون در اختیارتون قرار میدیم، ممنون میشم اگر سوالی داشتین پایین این پست بپرسین حتما در اولین فرصت جواب میدم 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *